Dinotrans-dossier

Dinotrans-dossier

Het Duits-Estse transportbedrijf Dinotrans is sinds begin 2013 op opmerkelijke en vooral negatieve wijze in het nieuws vanwege de inzet van Filipijnse chauffeurs.

Dinotrans-dossier

De bom barstte

Toen Truckstar als eerste Nederlandse nieuwsmedium op 18 februari 2013 het nieuws over de inzet van Filipijnse chauffeurs bekend maakte, barstte de bom. Op social media als Facebook liepen de gemoederen zo hoog op dat een chauffeur besloot een actiegroep op te richten: Actie in de Transport.

De Facebook-pagina van wat nu TBV-AIDT heet, kreeg in enkele dagen meer dan 10.000 leden. De beweging zelf heeft inmiddels verschillende acties georganiseerd en is een belangrijke gesprekspartner geworden in de discussie over de uitholling van het wegtransport door bedrijven die met goedkope chauffeurs rijden en de uitbuiting van Oostblok-chauffeurs.

Dinotrans blijft echter opduiken in het nieuws, telkens om verkeerde redenen. Het bedrijf, met het hoofdkantoor in de Noord-Duitse stad Lübeck, volhardt in het rijden met Filipijnse chauffeurs. Onlangs kwamen zelfs die echter in actie.

Daarom hebben we onze berichtgeving rond Dinotrans gebundeld in dit dossier.

Lets Transportbedrijf huurt Filipijnse chauffeurs in

Reactie FNV op nieuws Filipijnen

Reactie Dinotrans Filipijnen

Truckstar commentaar

Actie op stoep Dinotrans Lübeck

Noren weren Dinotrans

Dinotrans-chauffeurs in staking

‘Dinotrans laat chauffeurs achter’

Dinotrans heeft naast de hoofdvestiging in Lübeck ook andere vestigingen/dochter-ondernemingen, zoals in Riga in Letland – alwaar een zestal dochterondernemingen geregistreerd staat. Volgens de website van Dinotrans is dit het hoofdkantoor, of Head Office, en is Lübeck het ‘Head Quarters’. Daarnaast zijn er locaties in Estland, Litouwen en Polen, en is er een vestiging op een adres in Täby, een voorstad van Stockholm in Zweden. Dit is echter een woonhuis in een woonwijk. Ook het adres in Estland blijkt een woonhuis in een woonwijk te zijn.