
Drukke wintersport-spits verwacht
Het VID gaat uit van een drukke wintersport-spits richting de populaire wintersportgebieden.
Dat meldt de VID in een bericht aan de wintersporters. Vooral van en naar Oostenrijk worden lange files verwacht, maar ook richting de Franse Alpen wordt de filedruk groot verwacht.
Drukke wegen met controles
In Duitsland en Oostenrijk begint in verschillende regios de vakantie al. Dat betekent filerijden richting de belangrijke wintersportoorden. In Duitsland loopt het vast op de wegen vanuit Munchen richting Oostenrijk, met de langste files op de Ring Munchen en de A8. Ook de A7 Ulm - Füssen is erg druk.
In Oostenrijk is de A10 vanuit Salzburg veruit de drukste weg. Terugkerende wintersporters komen op de grens tussen Oostenrijk en Duitsland in de file door strengere verkeerscontroles. Begin januari meldde de VID al; “De grenscontroles lijken voorlopig gewoon door te gaan. De strategie van de politie om bij grote drukte twee rijstroken te openen lijkt weinig effect te hebben. De VID ziet al wekenlang dezelfde filelengtes. Wintersporters die naar Frankrijk afreizen hebben geluk. Op de route via Luxemburg (A31) zijn de grenscontroles opgeheven. Dat scheelt al gauw 1 tot 2 uur filerijden.”
Grenscontrole Duitsland/Oostenrijk. (Telegraaf)
Zwarte zaterdag Zuid-Frankrijk
Zaterdag 13 februari is uitgeroepen tot Zwarte Zaterdag in het zuidoosten van Frankrijk. Mensen keren massaal terug of gaan juist naar het de skigebieden toe. In Frankrijk geldt voor het weekend van zes en zeven februari code rood voor verkeersdrukte richting de skigebieden. Vooral de wegen vanuit Lyon richting de skigebieden zijn erg druk. De A39, A40 en A43 zijn de filegevoeligste snelwegen. Ook de laatste stukken weg naar de skigebieden lopen vol.
Verkeersregels, kent u die?
De NOS liet in een bericht op de website weten dat veel wintersporters de echte verkeersregels niet kennen. Uit onderzoek van Bovag blijkt dat bijna 80 procent niet weet dat in Oostenrijk en Tsjechië de wettelijk verplichte profieldiepte voor winterbanden 4 millimeter bedraagt. “En in Oostenrijk moet je altijd sneeuwkettingen in de auto hebben. En wel sneeuwkettingen die passen”, zegt Bovag-woordvoerder Tom Huijskens tegen NOS. “Want je moet ze de kost geven die kettingen in de achterbak hebben liggen van drie auto’s geleden. En die blijken dan te klein te zijn.”
Als de politie in die landen stuit op tekortkomingen, kan dat voor de wintersporter een boete opleveren van honderden tot duizenden euro’s. “In Oostenrijk kan het oplopen tot 5000 euro. Dat is niet prettig, lijkt me.”
Speciaal voor de sneeuwliefhebbers heeft de brancheorganisatie van garagehouders op de site een interactieve kaart van Europa gemaakt, met per land een actueel overzicht van de regels voor winterbanden en sneeuwkettingen.
Foto: filedruk februari 2015 (Telegraaf)
Klik hier voor het nieuwsoverzicht