Extra Foto’s – Truckstar 2015/03
Extra foto’s Truckstar 03/2015
Op deze pagina vind je een selectie extra foto’s van verhalen en verslagen uit Truckstar nummer 03/2015. Deze foto’s staan niet in het blad.
Klik hier voor de overzichtspagina van extra foto’s bij alle nummers van dit jaar.
Tussendoortje naar Carrara
De periode tussen kerst en oud en nieuw is traditioneel een rustige tijd. Maar in het transport weet je het maar nooit. Onverhoeds moet er een waterzuiveringsmachine vanuit Carrare in Italië naar ’s Heerenberg. Dat betekent dat Edwin Kuiper en zijn Renault Premium 430 met Kögel-oplegger in actie komen, en wij gaan mee!
Heen rijden we door Zwitserland, terug door Oostenrijk en het rijden door de Alpen is op beide routes prachtig.
In Italië schijnt de zon wat de rit nog sfeervoller maakt, en de Renault Premium voelt zich overal wel thuis. Dit is een soepele en zuinige truck – voorzien van enkele extra lampen en mooie lichtmetalen wielen – waar Edwin Kuiper veel plezier van heeft.
Op de heenweg vervoeren we brandstof voor zweefvliegtuigen, oftewel lucht. Dat betekent lekker opschieten!
Hier is de weg nog sneeuwvrij, maar op de terugweg is dat niet overal het geval.
Stoere Streamline
Chauffeur Arjan IJsinga houdt er een mooie hobby op na. Sinds 2011 heeft hij een prachtig aangeklede Scania 143M 500 Streamline – voor de show en voor de heb!
Harde, frisse kleuren sieren de Streamline, precies zoals Arjan het hebben wilde.
Je waant je zo weer in de jaren negentig bij het aanzien van de Scania. En dat was precies de bedoeling
Ook de achterkant is strak voor elkaar.
Wie wil dat nou niet, zo’n heerlijke achtcilinder! Toch heeft Arjan de truck een heel eigen stijl meegegeven.
Op Noorse winterwegen
Op uitnodiging van Scania maken we kennis met Noorse winterwegen en zware Scania’s: ideaal toegerust op de Noorse omstandigheden. Een leerzame ervaring, maar vooral genieten op smalle, gladde wegen, met de juiste spullen.
Ook de Noren hebben een LZV-proef. Deze R730 B-double van zestig ton was daarom eveneens onderdeel van de vloot trucks waar mee gereden kon worden.
Deze R580 met vier-assige Istrail-dieplader zette echter ook bijna zestig ton op de weg – en op de sneeuw en op het ijs. Extra uitdaging was bij deze truck de breedte van ruim drie meter van de dieplader, om de tracks van de graafmachine te kunnen behapstukken.
Op het vliegveldje van Trysil konden we met een R520 en een sneeuwschuif van het Noorse merk Øveraasen sneeuwruimen. Prachtig om te doen, en in Noorwegen in de winter hebben talloze chauffeurs hier natuurlijk een dagtaak aan.
Dit is een Zweedse zestigtons bomen-combi van 22 meter. Eveneens een imposant voertuig met 520 pk. Deze truck laat net als de andere zien dat je je in Noorwegen goed kan redden, mits je goed beslagen ten ijs komt. Dat betekent lekker wat gewicht op de trekas, de mogelijkheid om in combinatie met een sleepas extra gewicht op de trekas te zetten op de gladdere stukken en natuurlijk goeie winterbanden, en een rustige rijstijl. Prachtig om dit allemaal eens mee te maken.