Extra Foto’s – Truckstar 2015/04
Extra foto’s Truckstar 04/2015
Op deze pagina vind je een selectie extra foto’s van verhalen en verslagen uit Truckstar nummer 04/2015 – onze eigenrijder-special. Deze foto’s staan niet in het blad.
Je kunt Truckstar 04/2015 nog online bestellen via deze link.
Klik hier voor de overzichtspagina van extra foto’s bij alle nummers van dit jaar.
Dieselgeur en maneschijn
Eigenrijders Erik van der Meer en William de Rooij rijden als vaste charter voor Buchner Transport uit Almkerk: een prima opdrachtgever voor de heren die op deze manier de vrijheid van het ondernemen combineren met een goede vaste opdrachtgever.
Erik en William rijden echter zelden samen op; vaak rijden ze hun eigen rit en komen ze elkaar hooguit even tegen voor een bakje langs de autobahn.
William en Erik runnen echter één V.O.F. en rijden beide met een vergelijkbaar opgebouwd span.
Beide heren rijden met een Scania R500 en daaruit blijkt dat de Scania V8 wel degelijk een eigenrijders-truck is.
Erik en William zijn vooral met bloemen en planten onderweg, en laten de kilometers op professionele en stijlvolle wijze onder zich doorschieten.
Rondje om de vuurtoren
Het transport van en naar, en op de Waddeneilanden is een specialistische aangelegenheid zo blijkt. Chauffeurs van samenwerkingsverband Ridder en De Vries rijden niet de langste afstanden, maar komen wel op mooie plekken.
Zoals hier bij de vuurtoren van Ameland op de westelijke punt van het eiland, een dikke tien kilometer van het plaatsje Nes vandaan.
De truck wordt in Holwerd – geladen en wel – door collega’s van het vasteland op de boot gezet en in Ameland door de collega’s aldaar weer van boord gereden voor de rondrit over het eiland.
Het eiland telt verrassend veel historische gebouwen, zoals de oude Nederlands Hervormde kerk in Hollum.
Maar krappe straatjes zijn er ook in overvloed: genoeg bakwagen-adresjes dus.
Mooi werk op het noorden
Eigenrijder Mario van der Vaart rijdt reeds vijftien jaar zelfstandig. Hij kent het klappen van de zweep en hij weet precies wat voor truck hij nodig heeft voor het werk op het noorden.
Het is een kille zondagavond als we op weg zijn naar Zweden. Het weer mag dan guur zijn, in de Scania R560 is het goed toeven.
De truck symboliseert op mooie wijze de filosofie van Mario van der Vaart: hij heeft slim geïnvesteerd in een truck zonder al teveel toeters en bellen, maar wel met een sleepas en genoeg vermogen. Daarnaast een ruime cabine en ook niet onbelangrijk voor het werk op het noorden: een Scandinavië-pakket met onder andere blokverwarming en een verwarmde voorruit.
Na ’s ochtends vroeg gelost te hebben in Halstahammar, rijden we door flarden mist een felle goudgele zon tegemoet.
Lossen doen we in Zweden twee keer van de zijkant, zoals hier in Alingsås.
Daarna rijden we naar Hova om bij de plaatselijke truckstop heerlijk te eten. Vervolgens rijden we nog eens 155 kilometer door de Zweedse vrieskou, sfeervol verlicht door de volle maan: prachtig, en heerlijk rijden.
Op de terugweg lossen we weer op verschillende adressen in Nederland, zoals hier in Terschuur. In de Hollandse zon komt de zilvergrijze kleur van de Scania mooi tot zijn recht. Die kleur is een bewuste keuze van Mario. Opleggers in verschillende kleurstellingen vormen daarmee altijd een plezierig geheel met de trekker. De trailer van opdrachtgever A.T.O. uit Rotterdam is geen uitzondering.