Extra Foto’s – Truckstar 2014/09
Extra foto’s Truckstar 09/2014
Op deze pagina vind je een selectie extra foto’s van verhalen en verslagen uit Truckstar nummer 09/2014, die niet in het blad staan.
Schepen bevoorraden met een T
De Renault T 460 motorwagen van chauffeur Michel van de Walle heeft nog maar net 5.000 kilometer op de teller. Op een zonnige zomerdag gaan we daar een paar honderd kilometer bovenop gooien door vanuit Breskens naar de rivier de Seine heen en weer te rijden. Daar, op de Seine ligt namelijk een schip waarvan de bemanning smachtend wacht op de proviand die Michel aan boord van de Renault heeft. Alles verloopt soepel: de rit, het laten zetten van enkele stempels bij een douane-kantoor en het lossen. Maar als we de papieren getekend willen hebben bij de kapitein, blijkt ineens het schip twee meter uit de kant te liggen…
Alles verloopt soepel, tot dit moment waarop we ineens niet meer aan boord van het schip kunnen. Gelukkig staat de zon lekker en kunnen we de mooi opgebouwde T op de foto zetten.
De Renault is geladen met proviand: voedsel, bier, diepvriesgoed en enkele technische zaken; het schip is geladen met rollen staal van 25 en 30 ton per stuk.
Mooi blauw is niet lelijk.
Michel van de Walle, onder zijn collega’s beter bekand als Wallie, is dik tevreden over de Renault.
DAF Motorwagens
Ruim een derde van de Europese truckverkopen van boven de zestien bestaat uit motorwagens en bakwagens. Een belangrijke markt dus, maar wel één die een specialistische benadering vereist. Om te laten zien wat DAF op bakwagen-gebied allemaal in huis heeft, maakten we kennis met een viertal fijne trucks: twee XF-combi’s, een CF Construction en een CF distributie-bakwagen. Mooie en slimme auto’s waar het bovendien prima rijden mee is.
Als demo-truck kom je een volledige combi als deze niet vaak tegen. DAF heeft echter alles uit de kast gehaald om deze XF 510 wipkar-combi op de weg te zetten. Het ziet er prachtig uit, rijdt zeer goed, maar het is ook nog eens een realistische truck. In het Nederlandse bloemen- en plantenvervoer barst het bijvoorbeeld van dit soort combi’s.
Minder populair in Nederland is de BDF/afzetbakken-combi. DAF bedient echter uiteraard ook de Duitse markt en daar gaan dit soort trucks als warme broodjes over de toonbank.
Het hoogtebereik van de luchtvering deze XF is vergroot ten opzichte van de XF105, en ondanks de hoge plaatsing van de afzetbakken rijdt en voelt de truck stabiel. Daarbij is de 440 pk-sterke MX-11-motor een fijne krachtbron. DAF levert overigens af-fabriek de wisselbakken-twistlocks en opbouw.
De CF Construction is een op bouwverkeer toegespitste CF, en is beter toegerust op rijden door modder, zand, gravel en ander onverhard terrein. De oploophoek is groter dan van een standaard CF en de auto staat als geheel iets hoger op de poten. Bovendien is de bumperpartij verstevigd en is er een beschermingsplaat onder de radiateur en het karter aangebracht.
Deze CF Construction heeft de MX-11-motor met 400 pk en is een drie-asser, maar vier- of twee-assers zijn ook leverbaar. De AS Tronic automatisch schakelende bak heeft speciale terreinsoftware. De truck staat geheel op bladvering, de cabinevering is mechanisch en het tandemstel is dubbel aangedreven. Dat betekent een eerlijke, en ook prettige rijbeleving, waarbij je in het terrein goed uit de voeten kunt.
Een luxe distributie-bakwagen, deze CF met de zes cilinder PX-7-motor.
Met 310 pk en dik bed achter de stoelen heb je als distributie-chauffeur weinig te klagen met deze truck, die zich verder ontpopt als een handzame, soepele stadstruck. Als chauffeur kun je met deze CF 310 snel en beheerst anticiperen in hectische verkeerssituaties. En trekken doet ie uitstekend.