Extra Foto’s – Truckstar 2014/12
Extra foto’s Truckstar 12/2014
Op deze pagina vind je een selectie extra foto’s van verhalen en verslagen uit Truckstar nummer 12/2014, die niet in het blad staan.
Klik hier voor de overzichtspagina van extra foto’s bij alle nummers van dit jaar.
Perfectie bij Polskamp
Bij Polskamp Meat Industrie is alleen perfectie goed genoeg. En het straalt er af, ook bij het wagenpark. Polskamp rijdt van oudsher veel met Volvo en daarom is het geen wonder dat er een nieuwe FH 500 aan de vloot is toegevoegd. De truck heeft de bekende, bijzondere kleurstelling, is prachtig afgewerkt maar is ook op een nuchtere manier sober, want te veel poespas is niet toegestaan. Samen met de Van Eck-trailer staat er hoe dan ook een dijk van een wagen. Tijd om een dag mee te gaan om te zien wat voor werk chauffeur Dick Fieret doet met zijn FH.
Polskamp Meat Industrie is een vleesverwerkend bedrijf en houdt het transport van het vleesproduct meat in eigen hand. Overigens begint het werk voor de chauffeurs iedere dag al vroeg in de ochtend: tussen drie en vier uur doorgaans.
Als trouwe Volvo-klant mag een oudere FH16 niet ontbreken in het Polskamp-wagenpark. De truck is er als reserve-auto maar is onlangs wel helemaal opnieuw in de lak gezet.
Glimmen dat het een lieve lust is!
Dick heeft eerder ook met een dergelijke FH16 gereden. En ook al zijn de auto’s dik, naast de langere ritten wordt er iedere dag ook gependeld tussen Harskamp en Ermelo. Toch rijden de trucks gemiddeld 120.000 kilometer per jaar.
Super trooper
Van Zweden naar Zwitserland naar Nederland: Abba en Scania komen uit Zweden, maar Koeltransporteur Müller zit in Zwitserland. Müller-chauffeur Patrick Wiedmer kwam met deze schitterende Abba-Scania R520 naar het Truckstar Festival 2014 in Assen.
Appelgroen is de huiskleur van Müller, en dat misstaat deze showtruck in geen geval.
Groen, groener, groenst!
Het Abba-thema is aan alle kanten terug te vinden. Zo staan de vier leden van de band ook op de achterwand afgebeeld en staat de bekende tekst ‘gimme! gimme! gimme!’ op de spatlap.
Directeur Franz Müller jr. was verantwoordelijk voor het Abba-idee, dat ook in het spectaculaire interieur is meegenomen, onder andere met de LP in het portier.
Klassieke Volvo F88 LZV
De Volvo F88 is een geliefde klassieker. Maar als LZV zie je ze niet zo vaak. Zeg maar gerust nooit. Tenzij je af en toe in Zweden bent, of in die contreien eens een truckshow bezoekt want dan kan het zijn dat je de warm-gele F88 LZV van Alfred Johansson tegenkomt!
De truck is eigenlijk van Johans vader, die een transportbedrijf heeft in Bjuv in de Zuid-Zweedse regio Skåne. De motorwagen werd enkele jaren gekocht van een vliegveld, waar ie in de sneeuwbestrijding had gezeten.
In die hoedanigheid had de F88 weinig kilometers op de teller staan. De sneeuwschuif en pekeltank verdwenen van het chassis en de huifopbouw kwam er voor in de plaats. Naast het overspuiten was er weinig restauratiewerk nodig.
De lange Briab-oplegger uit 1970 was echter een ander verhaal. Die werd in een naburig dorp gevonden en was in erg slechte staat. Na veel geld, tijd en energie staat die er nu weer prachtig bij.
Alfreds vader reed vroeger met een dergelijke truck. Gullfiber is een producent van isolatiemateriaal. De slogan ‘Gulfiber skiljer värme från kyla’ betekent dan ook: Gullfiber scheidt warmte van koude’.
Net achttien jaar is Alfred pas. Maar rijden en sturen kan ie als de beste, evenals goed Engels praten!