
Grenscontroles verscherpt; meer files
Per direct wordt het toezicht op grenzen verscherpt door de Koninklijke Marechaussee. Dit besluit is maandag genomen.
Waar nu mobiele posten van de marechaussee gevestigd zijn, wordt de werkwijze aangepast in de omgeving van de grenzen. Dat meldt onder andere de VID. Daar komt ook bij kijken dat de snelheid omlaag gaat. Op deze manier moet de mensensmokkel teruggedrongen worden.
Uitspraak staatssecretaris
Staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Asielzaken) heeft afgelopen maandag afgesproken met de commandant van de Koninklijke Marechaussee, Harry van den Brink, om de maatregelen in te zetten. De marechaussee gaat bij het tegenhouden van bepaalde auto’s af op ervaring, signalen en andere informatie die zij ontvangt. Mensen die worden verdacht van mensensmokkel worden meteen aangehouden, waarna verder onderzoek volgt. Ook wordt aan migranten uit veilige landen en degenen die elders in de EU al asiel aanvroegen, meteen gemeld dat zij geen kans maken op een verblijfsvergunning, aldus Dijkhoff.
D66 wil snel uitleg van Dijkhoff over de wijziging en wat de effecten zijn op de economie.
Langzaam rijden, begrip TLN
Langzamer de grenzen passeren moet de marechaussee de gelegenheid geven om makkelijker in de passerende voertuigen te kijken. Nadeel daarvan is dat de kans op files toeneemt. Door het intensievere toezicht zal de verkeersstroom trager verlopen, waardoor op die plek mogelijk files ontstaan, zo erkent Dijkhoff.
Branche-oranisatie TLN schrijft hier begrip voor te hebben: “TLN heeft begrip voor deze ongewone maatregelen, zodat autoriteiten meer grip en controle op de instroom van vluchtelingen kunnen krijgen. TLN heeft eerder al gewaarschuwd voor verschuiving van de vluchtelingenstroom naar onze regio naar aanleiding van de verstekelingenproblematiek in Calais.”
Het VID laat in een schema zien op welke plekken er grenscontroles zijn.
Door de controlemaatregelen zullen transportbedrijven maar ook veel andere bedrijven in andere sectoren in hun processen rekening moeten houden met vertragingen en verstoringen. TLN dringt er bij staatssecretaris Dijkhoff op aan de nadelige gevolgen voor het goederenvervoer zoveel als mogelijk te beperken.
Foto: ANP