
Truckstar 03/2017
De winter van 2017 laat zich van een verrassende kant zien. Want net als wij een fijne rit met Ed Peerenboom naar Italië mee mogen maken is het zonnige zuiden onder een flink pak sneeuw bedolven. Ook het binnenlandritje met Henry Polinder blijkt niet uit te pakken als het door hem verwachte appeltje-eitje. Deze donkere tijd van het jaar brengt overigens niet alleen kou, maar ook gevaar met zich mee, zoals we kunnen lezen in het waargebeurde verhaal van Janco Schat. Verder hebben we in dit nummer ruimte gemaakt voor enkele technische zaken, zoals de EVT oftewel de elektrisch variabele transmissie. Doen we alles uit de doeken over iets wat ons allen aan het hart gaat: de accu. Tekenden we de toekomstverwachtingen van Volvo op en nog veel meer, zoals je kunt lezen in de uitgebreide preview.
Truckstar 3/2017 is nu te koop in de winkel, of, wel zo makkelijk online te bestellen. Dan krijg je hem thuisgestuurd. Maar natuurlijk is het nog beter om abonnee te worden.
Storm, sneeuw en panne
We zijn inmiddels dichtbij Modane, waar de toegang van de Fréjus-tunnel is. Het is rond het vriespunt en de bermen liggen vol sneeuw. Een prachtig gezicht. Als de rij-uren op zijn, stoppen we voor een lekker maal bij een goed restaurant in Tortona. Maar voor we die avond gaan slapen, neemt Ed nog even de opties voor de volgende morgen door. Maken we elf uur rust, dan komen we net op tijd voor de losafspraak. Maken we er negen, dan zijn we te vroeg. Eerder lossen zal niet lukken, leren eerdere ervaringen.
Appeltje eitje
Het is een waterkoude februarinacht in het Gelderse Oldebroek. Het KNMI heeft een terugkeer van de winter beloofd in de vorm van sneeuw en gladheid. De meeste dagen dat eigenrijder Henry Polinder op de weg zit, rijdt hij grensoverschrijdend, maar vandaag staat het binnenland op de agenda. ,,Appeltje-eitje vandaag’’, zegt hij, terwijl hij de spiksplinternieuwe DAF start. Henry weet dan nog niet dat het KNMI in ieder geval één voorspelling juist heeft.
In één woord fantastisch
,,Een droom die uitkomt,’’ zegt Dennis Asjes over de nieuwe Scania. Hij vindt de auto fantastisch rijden, fantastisch veren en fantastisch remmen. Hij kan het dan ook maar matig waarderen als anderen toch een beetje kritiek hebben. Zoals de medewerkers van het bedrijf waar we gaan laden. Zij vinden de donkere kleuren in het interieur wat somber. Dennis is het daar niet mee eens. ,,Deze kleuren passen helemaal bij het serieuze karakter van Scania’’.
Familiebedrijf met groeipotentie
Met het aantrekken van de economie groeit ook de vraag naar transport en dat biedt jonge, ambitieuze ondernemers de ruimte om een transportbedrijf te beginnen. John Opstal is er zo een. Samen met zijn broers en vader begon hij de vof Gebr. Opstal Transporten. Het plan was om één auto te kopen, voor broer Barry, toen broer Stef zei dat hij ook mee wilde doen, werden het twee auto’s. Ze bestelden twee XF 460 Super Spacecabs. Maar hoe dichter het moment van levering naderde…
Terug op zijn eerste auto
In de jaren ‘70 was het vak nog echt avontuurlijk. Poul Zuidema zat in het vlees en kan er uren over vertellen. Ook over de DAF torpedo waar hij op reed en die nu van hem is. De klassieke torpedo rijdt dan ook opvallend soepel, bijna als een luxeauto van weleer. Op de chauffeursstoel en tweezitsbank zit je als een vorst en de herrie van de zescilinder diesel valt reuze mee. Ook het schakelen met de ongesynchroniseerde vijfbak met two-speed gaat Poul zo goed af, dat het lijkt alsof hij dagelijks niets anders doet.
Glanzend door het leven
Op een industrieterrein te Vlaardingen wacht Hajo Miedema’s glanzende Mercedes Actros 1945 met smetteloze LAG-aanhanger de maar moeizaam aanbrekende dageraad af. Hajo is er duidelijk een die op evenementen graag gezien wil worden met zijn ster zo blijkt. ,,Dat mijn Actros er zo netjes uitziet, heeft twee redenen. Het exterieur omdat de truck mijn visitekaartje is. Het interieur omdat ik in de cabine meer uren doorbreng dan thuis. Dan mag die inrichting van mij best gezellig zijn en aan mijn eigen smaak voldoen.’’
DAF in een modderbad
De regenbui duurde niet eens zo heel lang, zo’n twintig minuten. Nadat de regen was gestopt, kwam het water, over de weg. Een echte vloedgolf. Ineens stond het water 1,20 meter hoog op het erf en op dit erf stond op het laagste punt de DAF CF85 460. Zo werd binnen een minuut het bedrijf van Ron Plum ondergedompeld in bagger en ellende. Maar nu, een half jaar later is Ron weer terug. Mét een nieuwe DAF CF.
Afwisseling in losgestort
Voor Marcel Scheurwater uit Ophemert is het vaste prik en tegelijkertijd een aangename afwisseling. Van januari tot half september rijdt hij op Frankrijk met potgrond; daarbuiten zijn het los gestorte producten. ,,Juist als in Nederland de bietencampagne aan de gang is, heb ik het rustig.’’ Het is al de vijftiende campagne waar Marcel aan meedoet en hij bestuurt een van laatste combi’s in dit werk.