
Truckstar 05/2017
Het zal je maar gebeuren, jouw truck – ingezet door terroristen als wapen tegen onschuldige burgers -procentueel is de kans daarop gelukkig niet zo heel erg groot. Een veel grotere kans loop je om slachtoffer te worden van ladingdiefstal. Daarover in deze Truckstar meer. De trucks van Huenestein, Hendrik van Loenen en GeesinkNorba lopen alvast minder risico op ladingdiefstal. Werkzaam in respectievelijk mest en huishoudelijk afval zullen zij een minder begeerlijke prooi vormen. Verder gaan we in deze Truckstar op stap met kassenbouwer Voorwinden, reizen we helemaal naar India, keken we onze ogen uit op de Mid America Trucking Show en nog veel meer. Kijk voor een uitgebreidere preview hieronder.
Truckstar nummer 5 ligt nu in de winkel. Maar je kunt hem uiteraard ook online te bestellen in dat geval krijg je hem thuisgestuurd. En wil je echt nooit meer iets missen, dan kun je maar beter abonnee worden.
Een neus voor afval
Het Gooi is een luxe neus rijker: een Scania T500 met portaalarmsysteem voor vuilcontainers. Kobus Kok is vandaag de trotse bestuurder van deze vermomde trekker. ,,Het is de bedoeling dat ik er af en toe mee op pad ga. Hendrik van Loenen, de eigenaar, gaat er zelf ook op rijden. De trekker is een Silver Griffin die door Vlastuin is verbouwd tot torpedo. Er is er maar één en daarom heeft hij het nummer 1/1. En zoals hij nu gebruikt wordt, als containerauto met portaalarmsysteem, is uniek.’’
Kassenbouwers met karakter
De Actros van Kris Voorwinden is bepakt en bezakt met stalen, wit gecoate spanten en aluminium goten, die van Jurgen de Bruijn heeft een beglaasmachine en een tractor achterop. Zijn span weegt 50 ton. Voorwinden heeft nog een chauffeur in dienst, Louis genaamd, maar die is 65 en gaat bijna met pensioen. Het machinepark van Kassenbouwer Voorwinden Groep reist per Actros. Een zo’n dikke Benz wacht zelfs op een nieuwe chauffeur. ,,Wij zoeken een chauffeur met haar op de tanden’’, lacht Kris Voorwinden, zoon van eigenaar Aad, planner van ruim 90 personeelsleden en ook nog invalchauffeur.
Chaos is de norm
Het staal van het karkas van de band komt door het gebobbelde loopvlak heen. Het kan niet anders dan dat die het begeeft. ,,Het heeft geen zin er nu een andere op te zetten. Die zou ook stuk zijn voor ik thuiskom.’’ Vertelt Mokan. ,,De slijtage is het gevolg van kapotte schokdempers en die moet mijn baas eerst vervangen’’. Maar dat is een zorg voor morgen. Vandaag is het zondag en staat Mokan lekker rustig en veilig met een aantal collega’s op een veldje dat voor ‘truckstop’ doorgaat achter de Pepsi Cola-fabriek in Howra, de grootste voorstad van Calcutta.
In de wielsporen van pa
Als pas achttienjarige kun je het avontuur opzoeken door in Australië te backpacken. Maar je kunt het backpacken ook laten voor wat het is en het avontuur meteen naar een hoger plan tillen. Dan pak je als verse achttienjarige een dikke Volvo FH, laadt de trailer met een koelcontainer vol zwaardvis en rijdt, zonder ook maar een woord over de grens te spreken, er in je uppie mee naar het zuidelijkste puntje van Italië. De ultieme road trip! Dennis Akkermans deed het eind vorig jaar en maakte een langgekoesterde droom waar.
Mooi, doordacht en praktisch
De R450 Highline met Lako mestoplegger van André Huenestein kennen we van het Truckstar Festival. Samen met twee vrienden, Pim en Gerrit, richtte André het transportbedrijf in 2009 op. ,,We hebben elk ons eigen werk en onze eigen auto, maar met z’n drieën is er meer risicospreiding’’, aldus André die binnen P.G.A. het vervoer per mestoplegger verzorgt. Vandaag rijden we met slibwater naar de zuiveringsinstallatie en suikerwater naar een recyclingbedrijf. Geen mest dus, maar toch is de geur van deze lading bij het lossen niet te harden.
Glimmen en smullen
De Mid America Trucking Show (MATS) kun je omschrijven als een combinatie van de Bedrijfsautorai en het Truckstar Festival. Vier enorme hallen zijn gevuld met trucks, trailers, motoren, assen, uitlaten (stacks), bumpers en wielmoerkappen in alle soorten en maten. Want de Amerikanen vinden dat iets pas meetelt als het serieus glimt. De deelnemers aan de Truckstar/Mack Amerikareis 2017 keken hun ogen uit en kwamen opslagcapaciteit op hun camera’s te kort om alles vast te leggen.
Stilletjes bakken legen
Met DAF heeft Nederland, ook al is het in Amerikaanse handen, een truckfabrikant op wereldniveau in huis. En er zijn meer Nederlandse bedrijven met wereldfaam die zich met vrachtwagens bezighouden. Zo komen uit Uit Emmeloord huisvuilwagens die wereldwijd de aandacht trekken. ‘GeesinkNorba’ staat er op de bak. Die aandacht wordt niet getrokken door enig lawaai, de jongste is namelijk heel stil.
Een kleurrijk familiebedrijf
Transport Van Caudenberg – Debrouwer in Waver is geen familiebedrijf van dertien in een dozijn. Zo zijn alle trucks nét even anders, al is de familieband wel duidelijk zichtbaar. Ook bij de nieuwste loot aan de boom – een blikvanger van formaat. Daarnaast hebben ze louter Belgische chauffeurs in dienst en is sinds kort de jongste telg van het inmiddels drie generaties tellende familiebedrijf aan zijn sturende loopbaan begonnen. Tijd voor een kennismaking.
Tsjech met DAF-trekjes
De Tatra Phoenix 460 waar Niels ten Have mest mee rijdt, is een echte Tsjech. Een bijzondere verschijning met iets vertrouwds: er zit een DAF CF-cabine op. Tatra was ooit groot in de bouw, maar nu zien we het merk eigenlijk alleen nog in de Dakar. Dus is het bijzonder dat Wiljan Wigink van loon- en grondverzetbedrijf JWD Markvoort een Tatra koopt. Wiljan: ,,We hebben ruim dertig tractoren, een aantal grote landbouwmachines – waaronder hakselaars, zelfrijdende spuiters, kranen en shovels – en nu dus ook een Tatra Phoenix 460.’’
Sleuren met luxeboten
Elk jaar wordt in Düsseldorf in de laatste week van januari een super-Hiswa gehouden. De botenbeurs is grootste ter wereld. Dit jaar deden er ruim 1.800 exposanten mee uit meer dan zestig verschillende landen. De grootste boten kunnen door hun afmetingen nauwelijks over de weg vervoerd worden. Enkele van deze speelkastelen zijn daarom door Van de Wetering uit Loosdrecht met een ponton over de Rijn aangevoerd. Na afloop van de beurs worden ze op dezelfde manier weer teruggebracht. Alleen het tussenliggende stukje gaat over de weg.
Herrijzenis van een Hogra
Een oldtimer restaureren is één, maar een klassieke verhuiswagen uit het niets opbouwen lijkt onmogelijk. Harrie Eitens deed het toch. Harrie is van beroep keukenmonteur maar kan zoals hij zegt niet stilzitten. ,,Daarom ben ik ‘s avonds en in het weekend altijd in de werkplaats te vinden. Lekker sleutelen aan oude voertuigen en grondverzetmachines. Zo leg ik nu de laatste hand aan een MAN M90 trekker uit 1993’’. Maar Harries grootste project tot nu toe is echter de restauratie, of liever gezegd: herbouw, van een zeldzame Hogra H7 uit 1956.
Gewoon heel apart
Bijzondere spullen vervoeren en plaatsen gaat beter met een bijzondere truck. Een truck zoals de nieuwe Scania van Kraanbedrijf Boer, bijvoorbeeld. Die Scania lijkt op het eerste gezicht een heel gewone vrachtauto. Maar wie beter kijkt, ontwaart een auto met twee gezichten. Zo lijkt het alsof de schotel ontbreekt. Bij nadere inspectie blijkt dat deze schuil gaat onder een stalen plaat die met vier twistlocks is vastgezet. Zo kan de Scania G de ene keer worden ingezet voor het vervoer van een transformatorhuisje en de andere keer als een gewone trekker.