
Truckstar 06/2017
Truckstar nummer 6 van 2017 ligt nu in de winkel. Met daarin veel aandacht voor de laatste ontwikkelingen rond brandstofsystemen. De ontwikkelingen op truckgebied gaan maar door. Zuiniger met diesel, of geheel nieuwe brandstofsystemen. In dit nummer de laatste technische ontwikkelingen op dat gebied: we duiken in het vooronder van de DAF CF en XF en delen het nieuws van Toyota die een brandstofcel ontwikkelde voor Kenworth. Er rijdt er nu al een op waterstof in de VS. Uiteraard gaan we ook over de grens, Zwitserland en Italië staan dit keer op het programma. We bezoeken het 100 jarige Moeijes, bewonderen de paarse trucks van Oenema, rijden mee met een vrolijke kipster en verplaatsen lease-Leopards met het 140 ZwTcie.
Truckstar nummer 6 ligt nu in de winkel. Maar je kunt hem uiteraard ook online bestellen. In dat geval krijg je hem thuisgestuurd. En wil je echt nooit meer iets missen, dan kun je maar beter abonnee worden.
Spaghetti tradizionale
Italiërijder Dennie Lambrechts (37) houdt van tradities en van lekker eten. Geen wonder dat hij graag op Italië rijdt: daar kan hij op alle gebieden zijn hart ophalen. Ook Zwitserland is een feest om door te rijden, zoals Dennie zijn 500 pk strak zigzaggend door de bergen trekt. De temperatuur is rond het vriespunt, de combinatie sneeuw en zon doet pijn aan de ogen, maar als we dalen is het ineens zes graden boven nul en is de sneeuw verdwenen.
DAF verbetert CF en XF-series
Hoewel DAF niet met compleet nieuwe cabines voor de CF en XF komt is er toch bij de ‘nieuwe generatie 2017’ heel wat verbeterd. Zo is er vooral onderhuids veel veranderd, wat tot 7 procent brandstofbesparing moet leiden. Daarnaast belooft DAF ook een vernieuwd exterieur en interieur. Hoewel dat een kwestie van ‘zoek de zeven verschillen’ lijkt.
Relaxed met glas
Het is 10.30 uur en het aprilzonnetje verwarmt de zorgeloos grazende koeien wanneer Arno Elmers met zijn frisblauwe Scania R410 het Brinkman Vissergemaal in de Arnhemse wijk Malburgen nadert. Er lijkt niets aan de hand, maar toch heeft Arno wel enige besognes en die betreffen het krappe losadres bij het gemaal. ,,Het is soms wat puzzelen’’, zegt hij droog.
100 jaar Moeijes Transport
Voor het eeuwfeest dienen de spiksplinternieuwe Mercedes-Benz Actros 2745 en de jubileumaanhanger schoon opgeleverd te worden. Vaste bestuurder Danny Moddermann (32) krijgt daarom hulp van zoontje Ocean (5) die prima raad weet met een hogedrukspuit. Wanneer Ocean over een jaar of vijftien de sporen van zijn vader volgt, is deze Actros met 450 pk uit 2017 een museumstuk. Verouderd, afgeschreven. Bestaat het chauffeursvak dan nog wel, of rijdt alles met wielen autonoom? Hoe snel verandert de wereld eigenlijk? Je kunt het zien aan de honderdjarige geschiedenis van familiebedrijf Moeijes Transport.
Kippen met een brede lach
Ankie Verbruggen zit breed lachend achter het stuur van haar Ginaf kipper. Mannenwereld of niet, ze is in haar element. Twee dagen per week zit Ankie in het klaslokaal, de andere drie dagen leeft ze zich uit bij Huigevoort Transport uit Sint-Michielsgestel. Het is er niet druk als we Ankie ontmoeten. ,,Ik heb mijn auto vanochtend twee uur lang gepoetst. Nou ja, mijn auto. Het is de auto waar ik vandaag op rijd. Omdat ik nog twee dagen naar school ga, heb ik geen eigen auto maar ben ik springer.’’
Noviteit in het bulkvervoer
Bij De Hoop Mengvoeders uit Zelhem loopt de eerste vierassige Welgro bulkwagen van ons land. Ronald Langenbarg stuurt het strakke nieuwe span, een Volvo 420 pk met daarachter de vierassige bulkwagen, een rotonde op. Hij was eerst een beetje bang dat de vierasser wat zou wringen op rotondes, maar dat valt reuze mee. Welke voordelen er nog meer zijn met de extra as? ,,Het geheel rijdt stabieler. Oneffenheden in het asfalt? Ik merk er niets van.’’
Nieuwe generatie voor een oude rot
,,We zijn laat. Normaal gesproken ben ik om 05.30 uur al weg’’, vertelt Anton als we op weg zijn naar zijn wagen. Een forse gestalte doemt op in de duisternis. Het is een Scania S 520 V8 met voorloopas. Op de schotel leunt een drieassige Chereau met Thermo King-koeling. Zowel trekker als trailer staat op glimmende aluminium wielen. Na vele jaren trouwe dienst mocht Anton Donker als eerste met een Scania S520 V8 de weg op. ,,Bij deze wagen hoef je bijna niets meer zelf te doen.’’
Leg vast wat je deed
Het verdwijnen van het vakantiebriefje zou transportbedrijven een hoop administratieve rompslomp schelen. Maar de rij- en rusttijdenwetgeving is niet veranderd en de bewijslast evenmin. In plaats daarvan is de verantwoordelijkheid voor het doen het laten van de chauffeur naar hem- of haarzelf verschoven. Chauffeurs moeten dus zelf alles in de digitacho vastleggen wat ze buiten het rijden hebben gedaan. Nalatigheid kan heel veel geld kosten. De Jong verzorgt hierover bijeenkomsten. Check: www.tachograaf.info.
Friezen op wielen
In Heerenveen krabbelt Jan Oenema op uit de crisis. Samen met zijn drie zoons Ate-Jacob, Klaas en Oane, bouwt hij aan nieuw transportbedrijf. Samen vormen zij het bedrijf, al doet Klaas nog niet mee. Jan legt het uit: ,,We hebben een vof met drie auto’s. Helaas hebben we nog niet genoeg werk. Zodra dat er is, komt Klaas ook in de vof’’.
Klassieker met moderne trekken
Een klassieker is een bijzondere auto van tenminste 25 jaar oud. De MAN F7 is dat allebei en zelfs na 50 jaar oogt hij nog eigentijds. Futuristische escapades zal je bij het Duitse merk niet gauw aantreffen, technische innovaties weer wel. Toen de geheel nieuwe F7-serie met de ‘Kastencabine’ in 1967 geïntroduceerd werd, liep MAN daarmee voorop. De modellen met de kantelbare eenheidscabine die door zowel MAN als Saviem gebruikt werd, was zijn tijd ver vooruit.
Pascal beslist liever zelf
Pascal de Jong begon op zijn zestiende als monteur begonnen. Maar sleutelen was niet genoeg; hij wilde ook de weg op.’’ Kort na zijn 18de verjaardag haalde hij zijn groot rijbewijs en begon in de weekends zijn eerste kilometers te maken. ,,Toen ik een week met de vrachtwagen naar Scandinavië was geweest, wist ik het zeker. Ik ben gestopt in de garage en heb me helemaal op het rijden gericht.’’ Het rijden beviel hem prima, maar er schortte toch nog iets aan. ,,Bij een baas moet je alles vragen en ik wil graag zelf beslissen. Daarom wilde ik een eigen auto. ’’