
Zwaar- en Speciaaltransport special 2016
In deze speciale Special maar liefst 100 pagina’s gevuld met de zwaarste, langste en breedste wegtransporten. Speciaal, want we hebben al deze transporten dit jaar extra de ruimte gegeven door de uitgave oblong – oftewel liggend – uit te voeren. Zo komt al dat geweld volgens ons nog beter tot zijn recht. De special is nu te koop in de winkel, of gemakkelijk online te bestellen. Maar natuurlijk is het nog beter om abonnee te worden, dan ontvang je ‘m bij je abonnement.
Steken op het Damsterdiep
Als je gewoon de feiten op een rij zet, gebeurt er niet veel opzienbarends. Om 10.30 uur moet de geladen trailer worden aangekoppeld. Daarna volgt een rit over de A28 richting Groningen. Bij parkeerplaats Glimmermade wachten op de begeleiders. Vervolgens met begeleiding de stad in en lossen op het Boterdiep. Als alles meezit, kan Jan Gerrit om 15.00 uur terug zijn in Hoogeveen. Ja, als alles meezit…
Slim, sterk en lekker smal
Bij het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf in Amsterdam hebben ze een bergingstruck die ontspoorde trams weer in het gareel moet brengen: de smalspoor-MAN. Op de dag dat wij het GVB bezoeken, is er natuurlijk niks aan de hand en staat de MAN tevreden in zijn garage. Maar hoofd werkplaats Cor Reints en monteurs Michael van Eunen en Matty Emmelot zijn graag bereid de truck even te demonstreren. Of, zoals deze Amsterdammers het uitdrukken: ‘Even klootviolen op de tramremise’.
Gasturbine op een ketelbrug
Het ‘convoi exceptionnel hors catégorie’ bestaat uit een gasturbine van 373 ton, 11,4 meter lang, 510 centimeter breed en 5,2 meter hoog. Hiervoor gebruikt zwaartransportspecialist Scales een ketelbrug die aan de voor- en achterkant op 14 aslijnen rust. Het geheel wordt in beweging gebracht door twee ballasttrekkers voor en twee duwers aan de achterkant. Alles bij elkaar is het een reusachtig geheel van 110 meter lang, 5,45 meter breed en met een hoogte van 5,70 meter. Het totaalgewicht is maar liefst 819 ton.
Wendbare krachtpatser
In totaal 18 aslijnen moeten voldoende zijn voor 720 ton laadvermogen. Met nog verse modulaire platformwagens van Scheuerle wordt vandaag door M.J. van Riel een stuk van het oude deel van de A1 verwijderd. Je zou zeggen dat daar niemand van opkijkt, want de voormalige rijbaan is getransformeerd tot een bouwplaats waar vrachtwagens af en aan rijden om gemalen asfalt en ander puin te ruimen. Dat is hier dagelijkse kost. Maar een leidingbrug van 42 meter lang en 82 ton zwaar is toch wel andere koek.
Vier plus een
Sinds afgelopen zomer rijdt Ad Copal op een bijzondere zwaartransporttrekker door Nederland en België. Deze nieuwe MAN van zijn werkgever Twan Bierings is namelijk uitgevoerd met een extra vijfde as. Deze naloper is gestuurd en daardoor is de zware TGX toch heel wendbaar.
Ad is onderweg om een nieuwe Caterpillar graafmachine af te leveren. Net als de MAN is de CAT geen standaard product: zowel aan de onderwagen als aan de graafarm is het een en ander gewijzigd en nu moet hij op de rug van een Nooteboom dieplader voor de laatste aanpassingen naar Pon in Almere.