
Nieuwe Scania: robuust werkinstrument
Het uiterlijk van de nieuwe Scania zorgt voor aanzienlijk minder luchtweerstand, maar de ontwerpers wilden ook een truck maken die het robuuste Scania-gevoel uitstraalt.
Kristofer Hansén, hoofdontwerper bij Scania en de man achter het visuele design van de nieuwe serie trucks, vindt dat dit goed gelukt is. ,,Een belangrijk aspect van truckdesign is dat het de eigenschappen van het voertuig zichtbaar maakt en duidelijk toont dat het een robuust werktuig is. Alle lijnen en vormen zijn zo ontworpen dat ze de kenmerken, de duurzaamheid en het trotse erfgoed van een echte Scania goed weergeven.’’
Werkplezier
Het werkplezier van de chauffeur speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de nieuwe truck. De cabine is ruimer geworden. Daarnaast is in alle nieuwe cabines de basispositie van de chauffeur 65 mm naar voren en 20 mm meer naar links verschoven. Daar had Scania meerdere redenen voor: de voornaamste drijfveren waren veiligheid en zicht rondom. De stoelen hebben nu ook ruimere instellingsmogelijkheden.
Het zicht in de nieuwe cabines is sterk verbeterd dankzij een bredere glasoppervlakte, een lager instrumentenpaneel, dunnere deurpanelen en geoptimaliseerde A-stijlen. De achteruitkijkspiegels hebben een dodehoekfunctie, zijn elektrisch regelbaar, verwarmd en uitgerust met doeltreffende trillingsdemping.

Interieur
Rijgevoel
Scania heeft altijd al veel belang gehecht aan de rijervaring en dat is ook in deze nieuwe serie weer het geval. ,,De chauffeur zal het lagere zwaartepunt zeker merken,’’ aldus Göran Hammarberg, hoofd cabineontwikkeling bij Scania. ,,Enkele van de voordelen zijn een grotere stabiliteit bij het nemen van een bocht of bij heftig remmen, zonder enige afbreuk te doen aan het comfort. Maar ik kan garanderen dat Scania zijn chauffeurs nu een nog meer dynamische en tegelijk heel veilige en voorspelbare rijervaring biedt, ongeacht het type cabine of de toepassing.’’
Dankzij de modernisering van het remsysteem, het naar voren verplaatsen van de vooras en het lagere zwaartepunt kan een trekker van Scania met een treingewicht van zo’n 40 ton in normale omstandigheden op kruissnelheid (80 km/u) over een 5 procent kortere afstand remmen dan voorheen.
De nieuwe generatie cabines van Scania kan worden uitgerust met gordijnairbags ter bescherming bij kantelen, die in het plafond van de cabine worden geïnstalleerd: een veiligheidsvoorziening die nooit eerder werd gebruikt in trucks.

Bediening verlichting op deurpaneel

Scania R 730 6×2
Lees alles over de nieuwe Scania, inclusief een eerste rij-impressie, in Truckstar editie 10. Deze ligt vanaf 8 september bij de abonnees op de mat en in de winkel.
Mooi, maar die toplampen zijn echt lelijk…. Zo links en rechts al wat fotoshops gezien, zonder de toplampen, van de eigenrijders en de jp vissen e.d. en dat ziet er echt dik uit.
ik ben zelf helemaal gek van scania en zweden ik rij zelf een g490 combi met autolaadkraan.
ik vind t een pracht truck als ik m niet mooi vond had ik het ook durven zeggen.scania heeft super zijn best gedaan om een mooie en stoere truck te ontwerpen.nu maar wachten op de jp vissen eigenrijders e.d met hun mooie kleuren en accessoires.
groeten harm zeewuster
Mooie auto. Onmiskenbaar een scania en die is eigenlijk altijd wel goed. Ziet er degelijk uit. Ik vind persoonlijk de R op de fotos mooier als de S. Zeer geslaagd. N.b. Ik ben geen merkgebonden chauffeur, dus sta er neutraal in. Ik rij zelf Daf, heb wel met de 3 serie gereden.