
Chique Tandemasser
P.J. Hoogendoorn won met de Scania R620 Topline-combi de Mooiste Truck Verkiezing tijdens het Truckstar Festival van 2014. Sinds enkele weken hebben ze bij Hoogendoorn een nieuwe Volvo FH 540. Truckstar-medewerker Vincent Broer ging kijken of dit ook weer zo’n mooi exemplaar is. We worden allesbehalve teleurgesteld.
De 540 sterke Volvo trekker is op alle assen luchtgeveerd.
Lang chassis met sleepas
Trotse chauffeur van de nieuwe Volvo is Mark Dijkhuizen: “Sinds een paar weken ben ik met deze Volvo FH 04 op pad. Het is een 540 pk sterke Euro 6-trekker met een Globetrotter XL-dak. Het is een lang chassis met een sleepas.”
Dat de nieuwe Volvo de vaste truck van Mark zou worden, was vervolgens geen toeval. Het verhaal van Mark begint net als vele jonge jongens. Vanaf zijn veertiende staat hij op zaterdagen de vrachtwagens bij Hoogendoorn te wassen, en na het behalen van zijn rijbewijzen staat er een vrachtwagen klaar.
Binnen het bedrijf fungeert hij een tijdlang als ‘vliegende kiep’. Is het in de zomerdruk op de bouw, dan rijdt hij met de stenentrailer en anders is hij onderweg met de schuifzeilen-trailer.
Dubbellucht op zowel oplegger als trailer geven het hele spul een stoere, degelijke uitstraling.
De stenentrailer is dertien jaar oud en is van Floor; die gaat nog wel eventjes mee.
Nu in het voorjaar en begin van de zomer rijdt Mark met de dertien jaar oude Floor stenen-trailer en vervoert hij kanaalplaten door heel Nederland. De platen fungeren als vloer bij huizen of loodsen. “Op de fabriek laden we de platen en brengen die dan naar de bouw. Met de 40 ton/meter Kennis-kraan kan ik deze platen zelf lossen. Het is iedere dag vroeg beginnen en de bouwplaatsen zijn niet altijd even makkelijk te bereiken”, vertelt Mark.
Grille en Volvo iron mark
Na het maken van de foto’s vertelt eigenaar Piet Hoogendoorn meer over de aanschaf van de nieuwe Volvo: “Toen het nieuwe model uitkwam vond ik het nog niks, met de grille met het Volvo-logo zo hoog. Het logo terug naar de grille plaatsen was al een goed begin maar de overgebleven strips pasten niet goed met onze bedrijfs-striping.”
En zo past alles keurig: een uitstekende oplossing waarbij het Volvo iron mark op de vertrouwde plek in de grille zit.
Met de luchtgeveerde vooras is Solarguard onderspoiler heel te houden op de vaak krappe bouwplaatsen.
Weer of geen weer: de Volvo FH fleurt het landschap en het wegbeeld op overtuigende wijze op.
Strakke opbouw
Maar dat kon Piet Hoogendoorn er niet van weerhouden toch voor de nieuwe FH te gaan. Van Winkoop uit Ermelo zorgde naast het spuitwerk ook voor de ‘facelift’ aan de voorkant.
Het Volvo iron mark verhuisde naar de grille, maar dat was nog niet genoeg. De twee overgebleven horizontale strips werden verwijderd en glad gemaakt. Zo kon de striping van de zijkant mooi tussen de voorruit en grille doorlopen.
De Volvo FH 540 is geheel opgebouwd door Volvo-dealer Harbers uit Barneveld. De tanks en uitlaatdemper zijn weggewerkt door middel van een aluminium plaat. De plaat is zo gezet dat het op de originele Volvo side-skirt lijkt. Bijpassend bij de achterbumper is ook een profiel gemaakt op de achterkant van de cabine met gelijke ronde lampen.
De achterkant van de trekker is indrukwekkend met een schitterende achterbumper, terwijl ook de zijkant netjes is dichtgemaakt.
Extra verlichting siert de achterkant van de cabine ter hoogte van het dak. Deze lampen komen met de stenentrailer prachtig tot hun recht.
Een nette beugel huist een setje verstralers en twee niet-oranje zwaailampen. Ook keurig: de luchthoorns vallen precies binnen de beugel, wat het dak een nette uitstraling geeft. Let ook op de verlaagde zonneklep die de markante knikjes heeft van de standaard-zonneklep van de tweede serie FH.
Piet Hoogendoorns wagenpark
In 1979 begint Piet Hoogendoorn met het transport van losgestorte agrarische producten. In de loop der jaren komen daar bouwmaterialen en stukgoed bij. Anno 2015 bestaat het wagenpark uit twaalf wagens van de merken Volvo en Scania. In de zomer rijdt het merendeel van wagenpark met bouwmaterialen. In de winter als het in de bouw wat rustiger is, wordt vooral stukgoed en andere producten in zeilentrailers vervoerd.
Marks oude auto is een Scania R500 Topline voorloper met zeilen trailer. “Hij heeft net geen miljoen kilometer gereden, daarvoor had ik hem nog een paar maanden langer moeten hebben”.
De typische kleurstelling heeft Piet al vanaf het begin. Hij legt uit: “De hoofdkleur is blauw. Dat is een kleur van vroeger die ik zag op een Renault 412 personenwagen en heb ik samen met de beige en rode velgen op al mijn auto’s gehad.”
De nieuwe Volvo met Floor stenentrailer: een op een ingetogen en uiterst chique wijze opgebouwde truck die niet alleen voor P.J. Hoogendoorn een rijdend visitekaartje is, maar voor heel transporterend Nederland.