
De Streamlines van Waltrans
Scania begon in 1991 met de productie van een gestroomlijnde versie van de 3-serie, de Streamline. Het werd één van de meest legendarische en geliefde Scania-modellen ooit. In 2013 bracht Scania een nieuwe Streamline uit. Ditmaal van de R-serie. Eigenrijder Job van der Wal uit Alblasserdam ruilde zijn 3-serie Streamline in voor een nieuwe R-serie Streamline. Wij namen een kijkje om twintig jaar Streamline-geschiedenis te zien en Job zijn Streamline-verhaal te horen.
Ruim twintig jaar truck-ontwikkeling scheidt deze twee Streamlines van elkaar.
Vroeger…
Het is zaterdagmorgen, naast de loods van Abr. De Haan transport in Alblasserdam staan twee opvallende wagens geparkeerd, allebei om door een ringetje te halen. Beide zijn het Scania Streamlines maar de ene is net een week oud en de andere heeft er achttien dienstjaren opzitten. We rijden naar een mooi en rustig plekje in de buurt om beide trucks mooie op de foto te kunnen zetten.
Naast Streamlines zijn beide trucks ook Toplines.
‘Vroeger’ wordt verleden tijd
Het is een bijzondere dag voor eigenrijder Job van der Wal uit Alblasserdam. Vandaag wordt ‘Vroeger’ echt verledentijd. Maar gelukkig is er een volgende enthousiasteling gevonden in het noorden van Nederland. Daarmee zal de 3-serie Streamline gewoon op de vaderlandse wegen te zien blijven. In de tussentijd nemen we nog gauw de tijd om de oude en nieuwe Streamlines te vereeuwigen op de digitale chip en doet Job zijn verhaal.
Het begint bij Job’s voormalige baas; Abr. De Haan. “De toenmalige baas was een V8-liefhebber en wilde naast zijn 142 een andere 8-cilinder”, legt Job uit. Na wat zoeken werd er een goeie 143H 420 Streamline gevonden. De truck blijkt van begin 1996 te zijn en heeft zijn eerste tien jaar dienst gedaan bij D.J. Middelkoop uit Duiven.
Van 143 H naar M.
Waltrans
Na 1.2 miljoen kilometer begint hij in 2006 aan zijn tweede leven. De fotoboeken en bedrijfsarchieven worden er op nageslagen om de Streamline in de juiste ouderwetse bedrijfskleuren te brengen. Geheel in stijl wordt de cabine blauw met witte strepen erop en de velgen rood.
Bij Abr. De Haan gaat in 2010 echter het roer om: Of Job ‘zijn’ Scania niet over kan nemen om voor zichzelf te beginnen. Hierop wordt ingestemd en in dat jaar begint Job met Waltrans.
Daarop volgden voor de Scania nog een aantal kleine wijziging om hem helemaal naar Jobs zin te krijgen: “De velgen zijn van rood naar het blauw met wit van de rest van de auto gegaan. Ook de grille is aangepast. Deze had de spuiter bij de eerste keer geheel in kleur gespoten maar dat vonden ze bij De Haan niks. Er zijn toen zwarte stickers in gekomen die ik er zonder veel moeite weer uitkreeg.”
Volgens Job smoelt de grille zonder de zwarte stickers een stuk beter.
Met blauw-witte wielen werd de truck helemaal zoals Job het wilde.
‘Vroeger’ en tegenwoordig
“Toen ik een keer een bekende inhaalde riep die over de bak: “Het is net als vroeger zoals die eruit ziet.” Sindsdien is de oude Streamline omgedoopt in ‘Vroeger…’
Milieuzones en ouderdom hebben Job doen besluiten om te gaan kijken voor een nieuwe wagen. “Het nieuwe model vond ik wel wat en uiteindelijk heb ik bij Scania Alblasserdam een nieuwe R520 Topline besteld.” Na ruim twee miljoen kilometer neemt Job afscheid van ‘Vroeger’.
De nieuwe Streamline moest anders worden dan vorige maar wel met dezelfde kleuren. Samen collega-eigenrijder Robert Kraaijenveld ben ik gaan schetsen. Ik wilde graag een hele witte grille het logo van waltrans (WT) gebruiken. Deze is door Dubbeldam spuiterij over de gehele zijkant van de cabine gespoten. Daarnaast zijn nog een aantal witte accenten toegevoegd.
Dezelfde kleuren maar een groot logo en witte accenten geven de nieuwe truck een heel eigen gezicht.
Op de bumper is subtiele belijning toegepast die met de contouren van de bumper meelopen. De truck is voorzien van een voorloopas en rondom luchtgeveerd. Met het nieuwe Euro 6-uitlaatsysteem aan de bestuurderskant en een 600 liter dieseltank aan de bijrijderskant is geen ruimte meer aan het chassis voor andere opbergruimte. Daarom is achter de cabine een riante kistenwand gemonteerd. Het dichtmaken van het chassis en de kistenwand achter cabine zijn verzorgd door Elcar in Meerkerk.
Ruimtegebrek aan het chassis; een mooie kistenwand biedt oplossing.Een mooie achterbumper maakt het geheel af.
Eenvoud in het ontwerp en subtiele lijntjes sieren de truck.
Detail: de binnenkant van de luchthoorns is ook wit.
Veel veranderd
Dat er in twintig jaar Streamline heel wat veranderd is, moet Job wel toegeven: “Het rijcomfort is een hele verbetering. Het koppelen gaat nu heel veel lichter. Maar de grootste vooruitgang is wel de cruise-control. Als je daar één dag meegereden hebt, wil je niet meer zonder. Het enige nadeel is de stilte van deze V8.”
Job zal het oude V8-geluid nog missen.
In de nieuwe Streamline een subtiele verwijzing naar de oude truck op de binnenkant van de zonneklep: Tegenwoordig is geen Vroeger meer…