
Scania R450 Streamline Van Toorn
H. van Toorn & Zn. is nog een echt ouderwets klein transportbedrijf. Maar ook dit bedrijf moet zo nu en dan investeren in nieuwe trucks. Een deel van het wagenpark wordt momenteel vervangen en daarvoor is overgegaan tot de aanschaf van vijf nieuwe Scania Streamline-trekkers.
Met de neus in de boter
Het is zaterdagmorgen rond koffietijd wanneer ik arriveer in Eck en Wiel bij Van Toorn Transport. De vrachtwagen waar ik voor kom staat op de wasplaats naast een grote schuur. Buiten is niemand te bekennen maar binnen is het een drukte van belang. Boven de smeerput staat eenzelfde nieuwe Scania R450 Streamline. Ik krijg koffie met een stukje taart, terwijl een clubje chauffeurs en vrienden met grote belangstelling rond de nieuwe Scania staat.
“Je valt met je neus in de boter”, zegt chauffeur German de Wit. “Vandaag is de aflevering van de tweede Scania in een serie van vijf”.
Het wegbeeld fleurt al jarenlang aanzienlijk op met de strakke en mooie auto’s van Van Toorn.
Scaniaman op een ’n DAF, en weer op ’n Scania
De oplettende lezer zal German misschien wel kennen. Op de voorkant van Truckstar nummer 11/2010 prijkt de DAF van Van Toorn. Het verhaal meldde dat German ondanks de dikke DAF toch liever een acht-cilinder Scania had. Bij het krijgen van de DAF had zijn baas hem zelfs beloofd dat wanneer er weer een Scania aan het wagenpark zou worden toegevoegd, German de eerste was die hem zou krijgen. “En nu is het zover”, zegt German met een brede glimlach.
Inmiddels zijn twee nieuwe Streamline-Scania’s afgeleverd.
Streamliners
Het wagenpark bestaat uit dertien eenheden waarvan bijna de helft aan de pensioen-leeftijd is. Hiervoor zijn vijf nieuwe Scania R450 Topline Streamline Euro 6-trekkers besteld bij Scania-dealer Gerritse in Tiel. Iedere twee weken wordt er nu één afgeleverd en van het voorjaar komt er nog een nieuwe DAF XF Euro 6.
De grootste optische wijziging zijn de verdwenen neusvleugels bij de Streamline. “Met het verdwijnen van de hoekschildjes hebben we die bies aan de zijkant aangepast en loopt deze mooi over naar de grille”, vertelt German.
Een mooiere lijn dankzij het ontbreken van de neusvleugels.
Wel Scania, geen V8: wijze keuze
In het tanktransport telt iedere kilo. Des te lichter de combinatie, hoe meer laadvermogen er overblijft. En meer laden betekent meer verdienen. Het verschil tussen een acht-cilinder met 520 pk en deze zes-cilinder met 450 pk is 600 kg. Dat is met vijf wagens elke keer 3 ton welke meer vervoert kunnen worden! Om nog maar te zwijgen over de hogere aanschafkosten. German heeft zich erbij neergelegd. “Ik weet niet of het nog kan, een open uitlaat met een Euro 6-motor. En is de brom nog zo mooi als bij de 3- en 4-serie?”
Met een grote glimlach vertelt German het verhaal achter de ge-airbrushte Scania 3-serie Streamline. “Toen ik net na mij achttiende mijn vrachtwagenrijbewijs had gehaald stond deze op mij te wachten bij Van Toorn. De vaste chauffeur was net weggegaan en toen heb ik er drie jaar mee gereden.”
Van een oude Streamline naar een nieuwe Streamline.
Johny Cash
De Scania’s zijn gespoten bij spuiterij Bronk maar dat was voor German nog niet genoeg. “Naast de special paints op de handschoenenvakjes wilde ik op nog wat speciaals op de achterkant. Op de DAF stond al de tekst ‘Orange Blossom Special’ naar het nummer en album van Johnny Cash. MW designs heeft daar een prachtige afbeelding van gemaakt met in de hoofdrol Johnny Cash.”
Country-legende Johnny Cash prijkt op de achterkant van de cabine.
Daar kun je mee voor de dag komen.
Maar daar is het niet bij gebleven. De Scania van German is verder verfraaid met twee lange luchthoorns, zwaailichten, een beugel met zes verstralers en nog eens vier lampen in de grille.
Truckstar Festival
Met de DAF was German de afgelopen drie jaar vaste klant bij de mooiste 27 trucks van Nederland op het Truckstar festival in Assen. In de categorie tanktransport haalde hij meer dan eens de eerste prijs. “Of het nu mooi weer of slecht weer is, eigenlijk iedere zaterdag was ik de wagen en trailer met de hand. Zo blijft alles schoon en netjes”, vertelt German.
De DAF 105 Super Space Cab is inmiddels 4,5 jaar oud maar ziet er nog beter uit dan toen hij afgeleverd werd. “Het is een fijne wagen maar diep in men hart ben ik toch meer een Scaniaman. Met pijn in m’n hart geef ik hem door aan de volgende chauffeur maar die is niet zo’n poetser”, verzucht German.
Altijd keurig bijgehouden: de oude DAF van German.
De nieuwe Scania zal er de komende jaren in elk geval uitzien om door een ringetje te halen. Dat is zeker. En German hoopt met de R450 opnieuw in Mooiste Truckststraat te staan tijdens het Truckstar Festival 2014 en een gooi te doen naar de mooiste tankwagen van Nederland!
Klik hier voor het overzicht van Showtrucks-reportages van Vincent Broer.
Goeie kans dat we deze jongen straks in Assen tegenkomen.