Special – Trailers en Speciale Voertuigen 2012

Speciale Voertuigen Special 2012

De Speciale Voertuigen Special 2012 is een special die net als de Zwaartransportspecial als losse uitgave verschijnt. Een dikke honderd pagina’s met trucks die allemaal net even anders zijn dan de gemiddelde truck. Uiteraard zijn de verhalen voorzien van mooie foto’s en wordt alles haarfijn uitgelegd, ofwel: uren kijk- en leesplezier.

Hieronder zie je een selectie van de verhalen die in de Speciale Voertuigen Special van 2012 staan.

Speciale Voertuigen Special 2012

Stoere berger

Speciale Voertuigen Special 2012 

Van deze FMX-bergingstruck is de opbouw duurder dan de FMX zelf. Berging Regio Leiden tastte dus diep in de buidel. Maar een goeie investering is het wel: de truck is een mobiele werkplaats en trekt de zwaarste voertuigen uit de sloot. Zelfs boten tot twintig ton en twintig meter lengte kunnen uit het water gelicht worden.

Ice Ice Baby

Speciale Voertuigen Special 2012
Op Schiphol vecht ieder jaar in de wintermaanden een groepje medewerkers tegen ijsafzetting op vliegtuigen. Dat ijs kan namelijk de luchtstroom over de vleugels beïnvloeden waardoor er geen of minder lift ontstaat en een vliegtuig kan crashen tijdens de start. Een belangrijk taak dus voor de zogeheten de-icers, die daar prachtig materieel voor hebben.

Truckstar Rijdt ‘m Zelf

Speciale Voertuigen Special 2012
Bij Truckstar doen we geregeld een Rijdt ‘m zelf. Maar das nooit met een Dakar-truck! Wuf van Ginkel van het Ginaf Rally Power –team liet ons echter een paar rondjes een weiland omploegen met het Dakar-monster van het Italiaanse team Italtrans. Wat een gewaarwording: duizend pk, een truck die heel hoog op zijn poten staat en echt om kan vallen, en gelukkig de perfecte aanwijzingen van Wuf.

Zuigen Spuiten Pompen

Speciale Voertuigen Special 2012
Met 600 pk en een gewicht van ruim 64 ton is de Actros van Michel Rens beslist geen kleinigheidje op de weg. Op krappe rotondes en in woonwijken moet Michel zelfs geregeld steken. Maar het rijden is slechts bijzaak. Deze truck pompt beton. Maar voordat het zover is, moet de boel eerst opgebouwd worden, inclusief afstempelen, etc. Alleen daar is Michel al een uur mee bezig. Maarja, we hebben het ook wel over de grootste betonpomp van Europa.

Hoog en Droog

Speciale Voertuigen Special 2012In het verticaal transport is de mobiele torenkraan een mooie oplossing tussen een telescoopkraan en een vaste torenkraan. De capaciteit en reikwijdte van deze jongens zijn de laatste jaren steeds verder gegroeid. Daarmee werd ook de onderwagen steeds groter. De vijf-assige Spierings SK 599-AT5 is het op één na zwaarste type bij Schot en weegt maar liefst zestig ton. Hij wordt bestuurd door Mark Boots, die slechts 19 jaar is! Mark is al vanaf zijn zestiende bij Schot in dienst en hij laat zijn dat de Spierings prima aan hem toevertrouwd is.