Special – Trailers en Speciale Voertuigen 2013
De Trailers en Speciale Voertuigen Special 2013 is een prachtige uitgave. Echt iets voor de transportliefhebber. Want je leest verhalen die net iets verder gaan en net iets meer vertellen over trailers, techniek en het mooie werk en het specialisme waar sommige vervoerders zich op toegelegd hebben! Hieronder vind je een voorproefje van enkele van de verhalen én een video!
Transformer-truck
De Ecolog van chauffeur Roelof Vonck lijkt op het eerste gezicht een doodnormale combi. Maar schijn bedriegt. Als Roelof een stel poten uitklapt en een paar pennen lostrekt, komt er een 4×2 trekker onder het hele span vandaan! En om die flexibiliteit, bedacht en gebouwd door Groenewold Carrosseriefabriek uit Hoogezand, was het LCW Groningen te doen. Check de video hierboven!
Fabriek op wielen
De nieuwe trailer van A. Hak Industrial Services uit Hoogeveen lijkt wel een fabriek op wielen. Een technisch hoogstandje is het zeker; er worden leidingen van raffinaderijen mee schoongespoten. Maar tijdens de ontwikkeling kwam er vooral nuchter boerenverstand en ervaring bij kijken.
Liever wat langer
Extra lengte is mooi voor extra lading. Maar je kunt je oplegger ook verlengen door zogenaamde boat tails en misschien zien we in de toekomst een klein neusje op nieuwe trucks. Met de woorden stroomlijn en brandstofverbruik snap je al een beetje waar het heengaat in de toekomst.
Glastrailer met huif
De nieuwe DAF CF van Timmermans uit Staphorst leidt de aandacht een beetje af van de prachtige glastrailer die erachter hangt. Een knap span is het in ieder geval wel bij elkaar. Chauffeur Michel Mulligen is er trots op, er is maar één zo’n trailer! Hij legt haarfijn uit hoe het werken met het mooie materieel in z’n werk gaat en hoe dit bevalt.
Het kan dus wel
Hollands glorie in het buitenland: G. Vlastuin in Renswoude kreeg onlangs een prestigieuze transportprijs. Want wat eigenlijk niet kon, kon toch! Dankzij een slimme, zelfontworpen stalen constructie kon een 32 ton wegende generator, rechtopstaand, vervoerd worden en in de binnenlanden van Wales zijn bestemming bereiken.
89 Pallets garnalen in één truck
Het is me wat: 89 pallets. Heitrans kan ze allemaal in één keer laden in haar nieuwe B-Double LZV. Om het plaatje compleet te maken wordt de boel ook nog eens in beweging gezet door een strakke nieuwe Volvo FH. Maar we laten de heren van Heitrans vooral uitleggen hoe de B-Double werkt, en hoe het kan dat er zóveel pallets in passen.
Rijden voor de wind
Ook de Duitsers doen wel eens een exceptioneel transportje, en dat is mooi. Zeker in het geval van A.M. Kran Wind, die in Denemarken met gloednieuwe Nooteboom-uitschuiftrailers extreem lange windmolenbladen vervoert. Die klapwieken worden steeds langer – in dit geval 61,5 meter, en daarom ontwikkelde Nooteboom nieuwe opleggers waar de heren van A.M. Kran Wind goed mee uit de voeten kunnen en waarmee de wind de wieken ongemoeid laat.
Klassieke Volvo N720
Henk van den Hoofdakker zocht een geschikte truck om zijn klassieke, gerestaureerde grondverzet-machines mee te vervoeren. Henk moest elke keer een dieplader lenen want een gerestaureerde wiellader van negen ton, gaat nou eenmaal niet op een aanhangertje achter de luxe-auto. Na een lange zoektocht werd deze N7 gevonden, gekocht en opgeknapt: een best klusje nog, om over de Groenwegen dieplader maar niet te spreken.