Special – Zwaar & Speciaal Transport 2012
Zwaar & Speciaal Transport Special 2012
De Zwaar & Speciaal Transport Special 2012 staat vol met overmaatse en zware transport- en hijsklussen, allemaal prachtig in beeld gebracht. Voor één van de verhalen reizen we zelfs af naar Zuid-Afrika, want ook daar wordt wel eens een gewichtig klusje uitgevoerd.
Yank met overgewicht
Dik zijn is in Amerika geen zonde. Hier overigens ook niet, maar met een dikke – en lange – Peterbilt zwaartransport-trekker voor je Nooteboom-dieplader heb je de ruimte nodig. Chauffeur en monteur Wim Leemgraven weet er wel raad mee, én met de ongesynchroniseerde bak!
Een enkeltje binnenstad
Chauffeur Nico van Vliet is met 22 jaar nog een jonkie, maar wel één die weet wat ie doet. Hij rijdt zijn vier-assige Scania R620 en Nooteboom dieplader met gerust hart een woonwijk in, zo zegt ie zelf. Maar ook het centrum van Rotterdam is geen probleem, zo blijkt, maar het is wel dondersgoed opletten!
Dat gaat lekker
Van Wieren uit Emmeloord is de eerste die met de nieuwe Broshuis SL-trailer rijdt. Alle acht assen hebben een onafhankelijke ophanging en zes zijn er gestuurd. Het ding is splinternieuw en we zijn op weg naar Duitsland alwaar een betonnen gebouwtje staat te wachten voor transport naar het AMC in Amsterdam. Een mooie eerste rit!
Met volledige bepakking
Om een beetje scherp te blijven houdt ons leger met een zekere regelmaat schietoefeningen, en niet alleen met de mitrailleur. Ook een heel tankbataljon kan aantreden een daarmee tevens de dames en heren van 140 zware transport compagnie. Die hebben mooi spul: zware DAF’s en zware diepladers die zeer geroutineerd bediend worden.
Een klusje van niks
Een bijzonder monument: een brok staal in de vorm van een neerstortend vliegtuig ter nagedachtenis van omgekomen vliegtuig crews uit de oorlog. Dat ligt achterop de dieplader van Graddus de Haan. De bestemming is echter onbereikbaar: Dat is de bodem van het Veluwemeer. Gelukkig wil de luchtmacht wel effe helpen. Met een Chinook!
Abnormale vragte
Zuid-Afrika is een echt zwaartransport-land. Dat komt vooral door de vele mijnbouw, en de zware machines die daarvoor nodig zijn. Transcor brengt alle equipment graag naar de plaats van bestemming, en als sommige machines wat zwaarder zijn, dan is dat geen enkel probleem. Alhoewel de laadbak van een enorme Hitachi dumptruck wel apart op een dieplader gaat. Die weegt namelijk alleen al veertig ton…
Zwaartransport met een handicap
Een zwaartransportklusje in het nachtelijke Duitsland loopt niet bepaald op rolletjes. Een fusee-arm van een MAN-zwaartransport-trekker raakt op een steil stukje weg dusdanig verbogen dat het hele spul tot stilstand komt. Het transport verspert daarom 24 uur lang de doorgaande weg in een Duits dorpje. Als dat het enige probleem was geweest, viel het nog mee. Maar er waren meer hindernissen.
Zwaar weekje
Als je eigenrijder bent in het zwaartransport, dan wil je zoveel mogelijk kilometers persen uit de rijtijden. Erik Zwiers doet hard zijn best. We brengen een kraan naar Fulda in Duitsland, laden een knikdumper voor de Elzas in Frankrijk en rijden terug naar Zuid-Duitsland voor een zwaar vrachtje voor Zeebrugge. Dat lukt dus wel met die kilometers.
Van dik hout
Als je tegenwoordig aan de Amerikaanse en Canadese westkust een rondje rijdt, zie je vooral tridemstel-aangedreven Western Stars in het houttransport en een enkele Kenworth. Vroeger reden er echter ook zware Pacifics en Hayes-trucks. Die zijn nu een uitsterfende diersoort, maar je komt ze nog wel tegen!
Slopend transport
De grootste sloopkraan van Europa woont in Beverwijk. Maar hij moet geregeld op transport en dat is een interessante aangelegenheid. De Caterpillar sloopkraan is ruim 300 ton zwaar en gaat in zes zware brokken op transport. We volgen zo’n transport naar Duitsland en het eerste spannende moment doet zich al voor bij de Wijkertunnel.