Special – Zwaar & Speciaal Transport 2013
Zwaar & Speciaal Transport Special 2013
De Zwaar & Transport Special 2013 is geheel in traditie met eerdere uitgaven, een kleurrijk en uiterst boeiend boekwerk geworden met mooie reportages van de zwaardere, en moeilijkere transportklussen, met onder andere de nieuwe FH als zwaartransport-trekker!
Primeur met de nieuwe FH
Remmers Transport heeft een absolute primeur. Het Groningse bedrijf heeft een heuse nieuwe FH 16 als zwaartransport-trekker. Chauffeur Derk Postma is en mocht zelf kiezen uit de twee Zweedse merken, met deze supertruck als resultaat daarvan. Wij gingen een ritje mee door Noord-Nederland met een lange trommelzeef op het diepbed van de Broshuis.
De planning rijdt ‘m zelf
Uit een loods komt een diepe Scania-roffel gedonderd. Het blijken de klanken te zijn van een niet meer zo jonge, maar uiterst fris ogende Scania 144 530. Achter op de Nooteboom uitschuifbare oplegger komt mooi vrachtje te liggen: een rondvaartboot. De truck is van Leo Slob, planner bij D. Verspui Internationale Transporten, en een vrachtje als dit, rijdt hij graag zelf.
Zwaargewichten uit Canada
Drie ex-Hayes medewerkers richtten lang geleden in 1947 het merk Pacific op. Net als Hayes specialiseerde Pacific zich in de productie van zware tot zeer zware trekkers en offroad-trucks. Sindsdien zijn er vele verkocht en ook geëxporteerd naar landen als Zuid-Afrika. Veel andere exemplaren kwamen in de Canadese bosbouw terecht. Het merk leverde in 1991 zijn laatste chassis af, maar sinds 2002 blaast men oude trucks weer nieuw leven in.
Huzarenstukje
Een scheepsmast van vijftig meter. Zwaar is ie met twee ton niet, enigszins onhandig wel. Zelfs bij boten- en jachttransporteur Van de Wetering uit Loosdrecht moest men zich even achter de oren krabben toen de opdracht binnenkwam. Een ander kleinigheidje: de mast kost ongeveer een miljoen euro, en moet van de haven van Zeebrugge naar Zuid-Frankrijk, en vooral op de laatste kilometers is het nogal krap in de smalle straatjes van een oud stadje.
Serieus oorlogstuig
De Mercedes Bison heeft met zijn rare pantserplaten, uitsteeksels en sprieten meer iets van een voertuig uit een spannende film. Het is echter een zware bergingstruck van het Duitse leger. Het ding is bedoeld om ook in gevaarlijke gebieden zoals Afghanistan, voertuigen te kunnen bieden. Wij rijden naar een iets minder gevaarlijk gebied – Duitsland – om het indrukwekkende in actie te zien tijdens een training.
Volvo FH 16 750 4×8: Geweldenaar
Ze hebben er bij Volvo geen gras over laten groeien. Nog maar net is de nieuwe FH op de markt en gelijk is er al een imposante vier-assige zwaartransport-trekker met het enorme vermogen van 750 pk. Die kan treingewichten tot 200 ton aan en daar willen we graag even aan snuffelen. Met 62 ton totaalgewcht blijven we daar ruim onder, maar we kunnen wel lekker voelen wat de truck doet, en wat voor power er onder de cabine zit.
Klassieke FTF
Kracht en betrouwbaarheid, dat zijn twee kenmerken van de door FTF gebouwde trucks. Vooral in het zwaartransport heb je die twee zaken nodig en het is daarom geen wonder dat FTF’s geregeld in actie kwamen voor de zwaardere klussen. En zelfs na dertig jaar blijken ze niet vies van een gewichtig klusje. Jos Haverkamp laat ons zijn geheel opnieuw opgebouwde FTF FS-10.30DSS 8×4 trekker zien met zijn gillende tweetakt V8 Detroit Diesel-motor. Het is een hobbytruck, maar je kunt er zo de weg mee op voor een echte klus.