Spookfietsers lang niet zo gevaarlijk
| 16:55 | Boudewijn Bos

Spookfietsers lang niet zo gevaarlijk

Het percentage spookfietsers neemt gestaag toe. Maar ondanks dat lijkt het er niet gevaarlijker op te worden.

Dat meldt de Telegraaf. Uit recente cijfers blijkt dat de spookfietsers, fietsers die tegen de rijrichting in fietsen, toeneemt. Uit onderzoek van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Oost Nederland en Arcadis blijkt dat fietsers hun eigen weg kiezen om lange wachttijden bij verkeerslichten en drukke oversteekplaatsen te ontlopen.

Spookfietsers in de meerderheid

Ook niet willen omrijden en blijven rijden als een tweerichtingsfietspad overgaat in een éénrichtingspad is een reden. “Bij de meeste locaties die werden onderzocht lag het percentage spookfietsers tussen de 20 en 30% maar er waren ook plekken waar dat aantal veel hoger lag, tot 70 % aan toe”, zegt onderzoeker Gijs Op de Weegh.

Op de Weegh zegt dat het in bepaalde gevallen goed zou zijn om spookfietsen toe te staan. “Zeker als er sprake is van een grote stroom spookfietsers en weinig tegenliggers. Infrastructurele aanpassingen kosten vaak teveel en de kans bestaat dat fietsers anders kiezen voor een minder veilige plek om te gaan spookrijden.” De Fietsersbond sluit zich hier bij aan. Vaak regelt de praktijk zelf dat er aanpassingen gedaan moeten worden.

Minder dodehoek ongevallen?

TTM.nl vindt het ook een goede optie om tegenstrooms fietsen toe te staan. Op deze manier zal het aantal dodehoek ongevallen minder worden. “Ga maar na: als de fietser komt aangereden is hij duidelijk zichtbaar voor de chauffeur. Als de fietser moet wachten bij een kruispunt of kruisende weg, doet hij dat niet naast de vrachtwagen. Slaat de truck daarna rechtsaf, dan zit de spookfietser niet in zijn dodehoek. Nog een voordeel van spookfietsen: oogcontact tussen fietser en chauffeur (waar altijd zo op gehamerd wordt bij het dodehoekrisico) is veel makkelijker.” Luidt in het artikel van TTM.


Bron: TTM.nl en Telegraaf.

Lees hier al het dode hoek nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie